MLADI VAS POZIVAJU DA GLASATE: Prvi rezultati terenskog rada u kampanji “Ide glas”

Razgovarali smo sa 23.000 ljudi koji žive u Beogradu i saznali da 72% građana planira da glasa na predstojećim izborima.

U okviru kampanje „Ide glas“ ostvarili smo više od od 23.000 pojedinačnih kontakata i podaci koje su naši aktivisti i aktivistkinje čuli od građana –  veoma su ohrabrujući. U svim krajevima grada i svim starosnim grupama više od 65% građana i građanki, planira da glasa na lokalnim izborima.

Rezultati razgovora sa građanima

Starija generacija je najodgovornija, pa u grupi žena starijih od pedeset godina – čak 80% njih izlazi na izbore. Muškarci ove generacije, tek nešto malo zaostaju za ženama: njih 77% potvrdilo je da želi i planira da glasa.

Procenti su niži, kada je u pitanju srednja generacija. U starosnoj grupi starijih od trideset, a mlađih od pedeset godina, glasaće 71% žena i 67% muškaraca. Svoje građansko pravo, najmanje koriste mladi, pa tako na izbore planira da izađe 64% ispitanika i ispitanica, mlađih od 30 godina.

Studenti i studentkinje anažovani na kampanji „Ide glas“ voleli bi da procenat glasača, u njihovoj generaciji poraste, pa se trude da svoje vršnjake dodatno motivišu – u terenskom radu, ali i putem društvenih mreža.

Kada je u pitanju broj neglasača, istraživanje na uzorku od 23.000 ljudi, pokazalo je sledeće rezultate. Glasačka apsitencija najčešća je kod mladih mušaraca: na izbore na planira da izađe 29% muških ispitanika ove generacije. Devojke i žene iste starosne dobi, potvrdile su da neće glasati u procentu od 28%.  

U srednjoj generaciji, ne želi da glasa 19% žena i 22% muškaraca, dok je kod starije generacije procenat neglasača niži: 13% među ženama i 14% među muškarcima.

Motivišemo vas da glasate

#IdeGlas – naslov je društvene kampanje, čija su lica mladi ljudi: studenti i studentkinje Beogradskog univerziteta. Više od stotinu mladih aktivista i aktivistkinja, koje okuplja organizacija Centar E8, poslednjih meseci trudi se građane i građanke Beograda, motiviše da se uključe u političke procese i da iskoriste svoje glasačko pravo, na izborima, zakazanim za 3. april 2022.

Najvažnija karakteristika ove kampanje je njena stranačka neutralnost: mladima nije važno za koju opciju građani i građanke žele da glasaju, već isključivo da izlaznost, bude što veća.  

Ova kampanja, počela je kroz direktan terenski rad i istraživanje javnog mnjenja. Za portal zoomer.rs  koji posluje u okviru Centra E8, studenti su pisali priče i reportaže, o tome kako se živi na različitim opštinama Grada Beograda, od centralnih, preko naselja iz šireg gradskog područja,  do prigradskih naselja, urbanih i ruralnih.

U razgovoru sa ljudima, ali i zahvaljujući anketi koju su građani mogli da popune, mladi aktivisti i aktiviskinje su zaključili da bi izlaznost na lokalnim izborima mogla da bude veća.

„Bez obzira na to za koga žele da glasaju, ljudi koji do sada nisu izlazili na izbore, mogli bi da naprave bitnu razliku u izbornom rezultatu.“, objašnjava Mila Jovanović, studentkinja Fakulteta dramskih umetnosti i jedna od koordinatorki ovog projekta, „Zato je naš cilj da upoznamo što više ljudi i da sa njima podelimo poruke koje smo osmislili.“

Mladi u promociji političke participacije

Ono što ovu kampanju razlikuje od drugih, jeste činjenica da je vode isključivo mladi ljudi.

To su mladi ljudi zainteresovani za aktivizam i društvene nauke, kao i ljudi koji veruju da glas omladine, u društvu, treba da se čuje i poštuje. Među njima su studenti i studentkinje različitih fakulteta, od političkih nauka, preko sociologije, antropologije, književnosti, pozorišne režije, biohemije, kineskog jezika, medicine, mašinstva, pa do mnogih drugih fakulteta Beogradskog univerziteta i Univeziteta umetnosti u Beogradu.  

U okviru projekta studenti i studentkinje su dobili priliku da uče o građanskom aktivizmu, političkoj participaciji, medijskoj i informacionoj pismenosti, građanskom novinarstvu, istraživanju javnog mnjenja, ali posebno – o komunikaciji, u direktnom radu sa građanima.    

„Ljubaznost otvara svaka vrata i popunjava svaku anketu“, tvrde mladi aktivisti kampanje „Ide glas“ i dodaju kako su ovu tvrdnju dokazali u praksi.  

„Svim svojim sagovornicima, poslali smo poruku da je njihovo mišljenje jednako važno, bez obzira na to koju političku opciju podržavaju. U kampanji, insistiramo na tome na nismo deo ni jedne stranke i da poštujemo svačije mišljenje i opredeljenje. Jedina stvar koju promovišemo je izlaznost i politička participacija. Zato je naša najvažnija poruka da mi odlučujemo o svojoj budućnosti. M biramo ko odlučuje i zato svako ko želi da uzme svoj život u svoje ruke, za početak  treba da u ruke uzme – olovku. S tom olovkom, 3. aprila, treba da izađemo na svoja biračka mesta i iskoristimo svoje glasačko pravo, ili ispunimo građansku dužnost. Primetili smo da starije generacije glasanje doživljavaju kao dužnost, dok mlađi misle da je u pitanju pravo, odnosno: mogućnost. Kako god bilo, važno je ga glasamo, jer kada veći broj ljudi izađe na izbore, onda su i izborni rezultati relevantniji. Preciznije prikazuju sliku volje građana.“,  dodaje Dejana Stošić, iz Centra E8.

Pozitivne reakcije sugrađana

U prethodnom periodu, aktivisti i aktivistkinje, obišli su Vračar, Stari Grad, Grocku, Lazarevac, Voždovac, Palilulu, Obrenovac, Mladenovac, Sopot, Zvezdaru, Barajevo, Novi Beograd, Čukaricu i Rakovicu. 

„Bukvalno smo kucali na desetine hiljada vrata, pa iz kampanje nosimo neverovatno iskustvo! Ako nismo bili kod vas, to verovatno znači da niste bili kod kuće, kada smo dolazili“, dodaje Sandra Veljković, koordinatorka, uz osmeh, a zatim zaključuje da su im mnogo radosti donele pozitivne reakcije naših sugrađana.

„U početku, brinuli smo se da će ljudi biti nervozni, da neće imati vremena da razgovaraju sa nama, ali je zapravo prijem na koji smo naišli bio topao. Ljudi su zadovoljni kada vide da se mladi interesuju za budućnost svoje zemlje i za društvo“, objašnjava Marina Milosavljević, studentkinja Fakulteta političkih nauka, u kampanji angažovana kao koordinarorka.

U prilog njenoj tezi, govori i aktivistkinja kampanje, Milica Mitrović:

„Kad samo bili u Medjuložju kod Mladenovca, ispred jedne kuće smo zatekli momka sa kojim smo razgovarali. Kada je čuo našu poruku pitao je odakle smo. Rekle smo mu da smo studentkinje iz Beograda, a na to je on odgovorio: Pa ako ste vi mogle iz Beograda u Međuložje, samo da nama kažete da je važno da glasamo, onda i ja mogu do Doma, da glasam 3. aprila.“

Ostali aktivisti se slažu i dodaju svoje anegdote sa terena:

“Čovek nam je otvorio vrata i jasno stavio do znanja da neće glasati, jer on sa više od 50 godina u narednih mesec dana odlazi u inostranstvo. Međutim, kada smo mu rekle našu poruku i naglasile koliko je nama mladima bitno da što više ljudi izađe i glasa, samo je rekao: Ako budem izašao da glasam, to će biti zbog vas, mladih, koji ostajete u ovoj zemlji”, govori Jelena Mitrović.

Marija Gvozdenović se nadovezuje:

“Pokucali smo na vrata, otvorio je muškarac, a iza njega su stajali žena i dete. Ispričamo mu mi da su izbori 3. aprila i koliko je važno izaći i glasati, a on se okreće ženi, uperi prstom na kalendar i kaže: Ženo upisuj 3. april, da izađemo da glasamo!”

Osim direktnog kontakta sa sugrađanima i sugrađankama, važan deo kampanje „Ide glas“ se nalazi i u onlajn prostoru. Na sajtu www.ideglas.rs, ali i na profilima kampanje na društvenim mrežama, mladi svakodnevno nastoje da kreiraju i objavljuju edukativne i zanimljive sadržaje na temu izbora i izbornog procesa.

„Pišemo tekstove u kojima objašnjavamo zašto je važno glasati, ali i kako je moguće otkloniti prepreke, koje neke ljude sprečavaju da izađu na izbore. Tako smo, do sada, već objavili mnogo uputstava, vezanih za sam izborni proces. Posebno važan nam je tekst o promeni biračkog mesta, jer mi smo studenti – iz cele Srbije i znamo mnogi naši vršnjaci i kolege sa fakulteta, ne glasaju jer misle da je komplikovano promeniti biračko mesto. Zapravo, nije tako. Pet minta posla – a sve upustva za promenu biračkog mesta, naći ćete u jednom tekstova na našem sajtu“, zaključuje Dejana Stošić.

Važno u kampanji „Ide glas“ je i to da su svi mladi aktivisti i aktivistinje, ne samo ljudi na terenu, već i lica kampanje, kao i da su svi učestvovali u radu na porukama i materijalima koje dele. Od vrata do vrata, ali i i na inetrnetu.

„Ako vam pokucamo na vrata“, kaže Mila Jovanović, „Otvorite nam! Tu smo da vas ohrabrimo i da vas podsetimo da mi biramo ko odlučuje o našoj budućnosti.“